Ryzyko choroby Alzheimera - czy dieta robi jakąś różnicę?

Nowe badania sugerują, że dieta może wpływać na zdolności poznawcze osób z chorobą Alzheimera. Chociaż wciąż na wczesnym etapie, najnowsze badania, opublikowane w Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology, prezentują interesujące dane.
Choroba Alzheimera stanowi około dwie trzecie przypadków demencji u osób starszych. To dlatego uczeni dokładają wysiłków nad jej rozpoznawaniem i leczeniem.
Naukowcy z Uniwersytetu Temple w USA odkryli w jednym z poprzednich badań, że myszy karmione dietą bogatą w metioninę (aminokwas z grupy egzogennych), miały większe ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Metionina występuje m. in. w: czerwonym mięsie, rybach, fasoli, jajach, czosnku, soczewicy, cebuli jogurcie i nasionach.

W najnowszym badaniu cel się zmienił - Teraz chcieliśmy się dowiedzieć, czy jeśli jakiś pacjent stosował złą dietę, istnieje szansa, aby spowolnić lub nawet odwrócić chorobę, czy też wówczas jest już za późno - mówi Domenico Pratico, profesor farmakologii na Uniwersytecie Temple, który kierował badaniami.

Myszy podzielono na dwie grupy. Przez trzy miesiące jedna grupa była poddawana diecie bogatej w metioninę, a drugą odżywiano pożywieniem ze znacznie mniejszą ilością tego aminokwasu. Następnie połowie zwierząt z pierwszej grupy na dwa miesiące zmieniono dietę na zdrowszą W przypadku drugiej grupy nie dokonywano modyfikacji.

- Na koniec badania okazało się - co zaskakujące - że przejście na zdrowszą dietę oznaczało odwrócenie zaburzeń poznawczych, które powstały w ciągu trzech miesięcy jedzenia pożywienia bogatego w metioninę - powiedział prof. Pratico.

Poprawa ta była związana z mniejszą ilością blaszki amyloidu (jednego z czynników towarzyszących chorobie Alzheimera) w mózgach zwierząt. Pratico wyjaśnił, że zaburzenia funkcji poznawczych, które obserwowano u myszy pozostających na diecie z dużą zawartością metioniny przez trzy miesiące, zostały odwrócone. Po dwóch miesiącach zdrowszej diety zwierzęta były w stanie normalnie funkcjonować.

- To czego się dowiedzieliśmy, to fakt, że mózg jest na tyle plastyczny, iż da się odwrócić pewne negatywne zmiany, np. znacznie poprawić osłabioną pamięć - mówi prof. Pratico.

Zmiana diety nie jest oczywiście lekarstwem na chorobę Alzheimera. Jest zbyt wcześnie, aby wiedzieć, jak wiele można zmienić, ale badania są optymistyczne. Modyfikacje w diecie oraz fizyczne i umysłowe ćwiczenia mogą wpłynąć na niektóre istniejące zaburzenia mózgu.

- Dieta i styl życia pozostają głównymi elementami badań, bowiem dzięki nim w relatywnie niedrogich testach można sprawdzić różne sposoby walki z chorobą, która niszczy życie wielu ludzi - powiedziała Rebecca Wood z Alzheimer's Research Trust.

- To badanie na myszach, ale Alzheimera Research Trust wspiera testy, które pozwalają sprawdzić efekty tego typu sposobu żywienia u ludzi. Cieszymy się z wyników, ale w tej chwili nie wiemy jeszcze, czy ten rodzaj diety może mieć korzystne skutki dla osób z chorobą Alzheimera. Jednakże ważne jest, aby zapewnić pacjentów z chorobą Alzheimera, że powinni jadać regularnie i zdrowo, bo występuje u nich duże ryzyko niedożywienia - stwierdziła Rebecca Wood.

- Dieta również może odgrywać rolę w ryzyko Alzheimera. Podejmując regularne ćwiczenia i stosując zdrową diety, zwłaszcza w przypadku osób w średnim i dojrzałym wieku, można zmniejszyć ryzyko rozwoju demencji, jak również czerpać wiele innych korzyści z utrzymania zdrowego stylu życia - dodała.

- Pamiętaj, że to, co jest dobre dla serca, jest też dobre dla twojej głowy - mówi Alison Cranage z Alzheimer's Research Trust. - Stosuj zrównoważoną dietę, z dużą ilością warzyw i owoców i upewnij się dostarczasz organizmowi wystarczającą ilość witamin z grupy B - zawarte są m. in. w zielonych warzywach, mleku i produktach mlecznych - radzi Alison Cranage.

- Ogranicz spożycie soli i tłuszczów nasyconych. Warto również utrzymać niski poziom cholesterolu i odpowiednie ciśnienie krwi - dodaje Cranage.

Senior.pl

12-06-2010

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

PIĘĆ + DWA =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Kobiety.net.pl
  • Aktywni 50+
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy