Śródziemnomorska dieta zmniejsza ryzyko choroby Alzheimera

Dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną z najzdrowszych. Składają się nań głównie owoce, warzywa, produkty mączne, produkty zbożowe, olej z oliwek, ryby, a także niewielkie ilości czerwonego mięsa i produktów nabiałowych. Taka dieta może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera nawet o 68 procent.
Od dłuższego czasu powszechnie wiadomo, że dieta śródziemnomorska może zapobiec wielu chorobom: nowotworom, chorobom serca, otyłości i cukrzycy. Badanie przeprowadzone niedawno w Stanach Zjednoczonych pozwala na dodanie do tej listy również chorobę Alzheimera, spożywanie produktów należących do opisywanej diety może znacząco zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na Alzheimera.

Przebieg i wyniki doświadczeń zostaną opublikowane w grudniowym wydaniu Archives of Neurology. W badaniach przeprowadzonych przez zespół naukowców z Columbia University Medical Center w Nowym Jorku wzięło udział 2000 osób, średnia ich wieku 76 lat, 194 uczestników cierpiało z powodu choroby Alzheimera.

Doktor Scrameas, asystent profesora neurologii na Uniwersytecie Kolumbijskim, powiedział, że potwierdzony został związek pomiędzy dietą śródziemnomorską a chorobą Alzheimera. Przeanalizowano sposób odżywiania się badanych, okazało się, że osoby, których dieta była zbliżona do śródziemnomorskiej, są mniej narażone na problemy związane z tym schorzeniem.

Naukowcy wzięli pod uwagę także inne czynniki zwiększające prawdopodobieństwo wystąpienia choroby Alzheimera, m. in. wiek i wagę, ale nawet gdy one plasowały się na poziomie stanowiącym zagrożenie, odpowiedni sposób żywienia mógł zniwelować ryzyko choroby o 40- 68 procent w porównaniu do uczestników nie odżywiających według jadłospisu diety śródziemnomorskiej.

Wierzono, że korzyści płynące ze stosowania opisywanej diety opierają się głównie na tym, iż chroni ona naczynia krwionośne, jednakże przyczynia się nie tylko do takich profitów, zapobiega stanom zapalnym w mózgu, niweluje poziom oksydantów w organizmie.

Obecnie na świecie zmaga się z demencją ponad 24,3 milionów ludzi, szacuje się, że do 2020 roku liczba ta zwiększy się do 42,3 milionów.

Liczne kraje położone są nad Morzem Śródziemnym, co dość problematycznym czyni wskazanie spójnej diety cechującej je. Sposoby odżywiania różnią się między sobą znacznie odzwierciedlając kulturę, podłoże etniczne, gospodarkę, produkcję rolną danego regionu, bądź kraju. Można jednak wymienić główne, najpowszechniejsze cechy tej diety:
  1. Wysoka konsumpcja owoców, warzyw, ryb, pełonoziarnistego chleba, produktów zbożowych z pełnego przemiału, ziemniaków, fasoli, orzechów i ziaren;
  2. Oliwa z oliwek stanowi główne źródło tłuszczu;
  3. Niskie, bądź średnie spożycie nabiału i drobiu;
  4. Niska konsumpcja czerwonego mięsa;
  5. Spożywanie niewielkiej ilości wina do posiłków.
W tradycyjnej diecie śródziemnomorskiej około 40 procent dziennej dawki kalorii pochodzi z tłuszczu, ale ryzyko chorób układu krwionośnego jest bardzo niskie. W oliwie z oliwek znajdują się tłuszcze jednonienasycone, które nie powodują wzrostu poziomu cholesterolu w organizmie tak, jak czynią to tłuszcze nasycone. Oliwa z oliwek, o której po raz pierwszy wspomniał Hipokrates, jest bogatym źródłem antyoksydantów, które pomagają zapobiegać miażdżycy i nowotworom.

Przez wieki oliwa z oliwek używana był w obrębie Morza Śródziemnego jako środek zdrowotny i upiększający. Stosowano go w celu ujędrnieniu skóry, uleczenia otarć.

Jedzenie zaś ryb kilka razy w tygodniu zwiększa ilość kwasów tłuszczowych omega-3, co z kolei powoduje łagodzenie objawów demencji. Poprawę zanotowano jednak u osób w niezaawansowanym stadium choroby.

Senior.pl

02-07-2011

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DWA + SIEDEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Hospicja.pl
  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy