Strona głównaChoroby10 nawyków, które uchronią cię przed chorobami serca

10 nawyków, które uchronią cię przed chorobami serca

24 września obchodzimy Światowy Dzień Serca. Z tej okazji warto przypomnieć, jak istotne są nasze codzienne decyzje i styl życia w ochronie zdrowia tego ważnego organu. Nadwaga i otyłość sprzyjają rozwojowi chorób układu krążenia. Zbędne kilogramy w postaci tkanki tłuszczowej obciążają serce i mogą prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Przedstawiamy dziesięć codziennych nawyków, które pomogą nam uchronić się przed chorobami serca.
10 nawyków, które uchronią cię przed chorobami serca [Fot. WavebreakmediaMicro - Fotolia.com] Zarówno w profilaktyce , jak i podczas ich leczenia bardzo ważna jest zmiana stylu życia, a w szczególności skupienie się na zmniejszeniu masy ciała (jeśli istnieje problem nadwagi), odpowiedniej diecie i regularnej aktywności fizycznej. Jakie codzienne nawyki pomogą nam uniknąć chorób serca?

10 nawyków dla zdrowego serca:

1. Aktywność fizyczna
- Ruch dobrze wpływa na krążenie, pomaga zachować prawidłową masę ciała, poprawia samopoczucie – mówi Konrad Gaca, twórca autorskiej metody odchudzania. – Liczy się tu przede wszystkim regularność i dostosowanie formy aktywności do naszych możliwości – dodaje ekspert.
Aktywny odpoczynek jest szczególnie ważny dla osób, które prowadzą „siedzący” tryb życia, pracują przed komputerem.

2. Regularność posiłków
Bardzo ważne jest regularne spożywanie posiłków.
– Najlepiej postawić na 4-5 posiłków dziennie o stałych porach – mówi Gaca. Dzięki temu nie dopuścimy do uczucia wilczego głodu i nie sięgniemy po przypadkowe produkty, niezdrowe wysokoprzetworzone przekąski.

3. Ograniczenie soli w diecie
Sól zatrzymuje wodę w organizmie, podnosi ciśnienie, przyczynia się do pogłębienia objawów chorób serca takich jak obrzęki, przyspieszona praca serca albo duszności. Wysokie ciśnienie krwi jest czynnikiem ryzyka choroby niedokrwiennej serca – serce musi bowiem ciężej pracować, aby pompować krew do całego organizmu. Dodatkowe ciśnienie obciąża tętnice, a to może w znacznym stopniu osłabić serce.
– Sól można z powodzeniem zastąpić aromatycznymi ziołami, takimi jak tymianek, oregano, bazylia czy majeranek – mówi Konrad Gaca. – Duże ilości tzw. znajdują się również w produktach wysokoprzetworzonych, w konserwach, słonych przekąskach. Początkowo ograniczenie soli może okazać się trudne, ale naprawdę warto – już po tygodniu zaobserwujesz znaczną zmianę w samopoczuciu.

4. Ograniczenie cukru
Cukier dostarcza wyłącznie pustych kalorii, zaburza systemy regulujące odczuwanie głodu i sytości. Jego nadmiar podnosi ciśnienie, zwiększa poziom trójglicerydów, czyli tworzy idealne warunki do rozwoju otyłości i chorób serca.

5. Nawadnianie organizmu
Regularne picie wody jest bardzo ważne w codziennej diecie, skutecznie przyspiesza metabolizm. Najlepiej wybierać mineralną niegazowaną i zrezygnować ze słodkich napojów – zawierają ogromne ilości cukru.

6. Więcej błonnika
Niedobór w diecie może być bardzo groźny dla układu krążenia, dlatego w naszym codziennym menu powinno znaleźć się wiele produktów bogatych w błonnik, takich jak: kasze, płatki owsiane, ryż niełuskany, gruboziarniste pieczywo, warzywa i owoce.

7. Odpowiedni dobór tłuszczów
Bardzo ważne jest wprowadzenie do codziennej diety produktów bogatych w tłuszcze nienasycone. Warto uwzględnić w jadłospisie tłuszcze ryb morskich, np. łososia. Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy również w orzechach włoskich, migdałach, ziarnach słonecznika, oliwie, oleju rzepakowym i lnianym - wzmacniają odporność.

8. Dostarczanie organizmowi magnezu, potasu i wapnia
Wszystkie te pierwiastki mają duże znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu układu krążenia. Magnez dodatkowo buduje układ odpornościowy. Znajdziemy go w gorzkiej czekoladzie, awokado, płatkach owsianych, kaszy gryczanej, pestkach dyni, migdałach. Potas znajdziemy w warzywach i owocach, szczególnie w pomidorach, selerach i grejpfrutach. Jego bogate źródło stanowią także ryby, pieczywo razowe i orzechy. Wapń możemy dostarczyć organizmowi jedząc twaróg, jogurty, kefiry i maślanki.

9. Spożywanie kiełków pszenicy, owsa i soi
To niezwykle ważne źródła witaminy C i E, a także kwasów omega–3. Doskonale sprawdzą się jako uzupełnienie sałatek.

10. Regeneracja
– W profilaktyce chorób serca niezmiernie ważna jest także codzienna skuteczna regeneracja, czas na odpoczynek i odpowiednia ilość snu – mówi ekspert żywieniowy, Konrad Gaca. – W zależności od wieku na sen należy poświęcać od 6 do 10 godzin dziennie.

 

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + SZEŚĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Kosciol.pl
  • EWST.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X