Strona głównaChorobyBrytyjscy badacze: mamy przełom w leczeniu choroby Alzheimera

Brytyjscy badacze: mamy przełom w leczeniu choroby Alzheimera

Zespół naukowców z Medical Research Council dokonał odkrycia, dzięki któremu można zatrzymać śmierć komórek mózgu i zahamować w ten sposób rozwój demencji.
Brytyjscy badacze: mamy przełom w leczeniu choroby Alzheimera [© Guido Vrola - Fotolia.com] Jakkolwiek badania są na wczesnym etapie i potrzeba dalszych testów, wiadomo, że odkrycie
najprawdopodobniej umożliwi leczenie i , a także dolegliwości prionowych, takich jak choroba Creutzfeldta - Jakoba.

Wcześniejsze badania tego samego zespołu wykazały, że uszkodzone białka w mózgu myszy z chorobami prionowych powstrzymują wytwarzanie nowych białek. To prowadzi do śmierci komórek mózgu.

Teraz uczeni podali myszom zakażonym prionami leczniczy związek (pierwotnie utworzony w zupełnie innym celu). Substancja ta dotarła do mózgu za pośrednictwem krwi i zatrzymała rozwój choroby w całym mózgu.

- Jesteśmy jeszcze daleko od stworzenia leku dla ludzi - opracowany związek miał poważne skutki uboczne. Ale fakt, że ustaliliśmy, iż ta droga może być wykorzystywana w celu ochrony przed utratą komórek mózgu, oznacza, że opracowanie leków na choroby prionowe i inne choroby neurodegeneracyjne jest teraz realną możliwością - mówi prof. Giovanna Mallucci, współautorka badań.

Choroby neurodegeneracyjne, w tym choroba Alzheimera, są najczęstszą przyczyną otępienia. W większości przypadków nie ma lekarstw na schorzenia, które prowadzą do . Dostępne są jedynie farmaceutyki, które mogą spowolnić postęp choroby, lub pomóc w osłabianiu objawów.

Wyniki badań opublikowano w Science Translational Medicine