27-02-2017
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Czekanie w kolejce nie musi być nudne. W salach obsługi ZUS klienci oglądają filmy. Jednym z nich jest trzyminutowy spot o udarach mózgu, które są główną przyczyną kalectwa i utraty samodzielności wśród dorosłych Polaków. Co roku udaru mózgu doświadcza w naszym kraju ok. 70 tysięcy osób. Oznacza to, że co 8 minut ktoś dostaje udaru. Niestety duża część chorych nie wie, jakie są objawy oraz w jaki sposób na nie reagować.
– Dzięki emisji na monitorach w salach obsługi jest szansa, że ten krótki film obejrzy w całej Polsce aż 20 mln klientów ZUS – mówi Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy ZUS.
To amatorski film młodych ludzi z Podlasia propagujący wiedzę o udarze i sposobie walki z jego następstwami.
– Dużo osób mających czeka i ma złudne nadzieje, że symptomy miną, odwlekają w czasie wezwanie karetki pogotowia – mówi Paulina Werel, studentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, współodpowiedzialna za pomysł i realizację akcji edukacyjnej „Pokaż dziadkom”.
Zorganizowana, przez Studenckie Koło Naukowe przy Klinice Neurologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku ze wsparciem studentów Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, akcja ma na celu zbudowanie świadomości społecznej, czym jest udar, jakie są jego oznaki i jak zareagować na ich wystąpienie. Ważne, bowiem, żeby po wystąpieniu pierwszych oznak udaru, jak drętwienie kończyn, czy twarzy, w ciągu 4,5 godziny zażyć lek, który ograniczy jego skutki.
– Przez nasze sale obsługi przewija się codziennie wiele osób, są to zarówno ludzie starsi, zagrożeni , jak i młodzi, którzy mogą porozmawiać ze swoimi rodzicami i dziadkami na temat tego jak mają się zachować gdyby wystąpiły u nich objawy udaru. Ważne, żeby i wnukowie i ich dziadkowie wiedzieli jak właściwie reagować na symptomy udaru i jak te symptomy rozpoznać. Czas reakcji jest najważniejszy – przestrzega Iwona Kowalska.
Akcja „Pokaż dziadkom” jest skierowana do ludzi młodych, wnuczków, którzy powinni umieć zareagować na symptomy udaru, które mogą pojawić się u ich dziadków, a także uświadamiać dziadków, czym jest udar. W ramach akcji powstał 3-minutowy film „Udar? Reaguj!”, który można obejrzeć na YouTube oraz na monitorach we wszystkich salach obsługi klienta w całej Polsce.