Strona głównaChorobyDbaj o zdrowie serca, unikniesz demencji

Dbaj o zdrowie serca, unikniesz demencji

Seniorzy, którzy mają zdrowy układ krążenia, rzadziej chorują na osłabienie zdolności poznawczych i demencję.
Dbaj o zdrowie serca, unikniesz demencji
Uczeni z Uniwersytetu w Bordeaux przeprowadzili ponad ośmioletnie badania z udziałem ponad 6 tysięcy ludzi w wieku powyżej 65 lat. Z ich testów wynika, że osoby o zdrowym układzie sercowo-naczyniowym rzadziej doświadczają problemów poznawczych.

Na początku badania żaden z uczestników nie doświadczał kłopotów sercowo-naczyniowych, ani nie miał historii . Okazało się, że osoby, u których w trakcie badań rozwinęły się jakieś dolegliwości krążeniowe, były również o wiele bardziej narażone na problemy kognitywne. Kłopoty te diagnozowano na podstawie testów poznawczych oraz badań wykonanych przez różnych specjalistów, m. in. przez neurologów.

Jak wskazują eksperci, wiele czyników decydujących o zagrożeniu zdrowia serca jest modyfikowalnych - od naszego stylu życia zależy, na ile będą sprzyjały rozwojowi chorób serca. Według Amerykańskiego Towarzystwa Serca (American Heart Association, AHA) w największej mierze odpowiada za zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Należą do nich:
  • ; jest głównym czynnikiem chorób serca oraz udaru, obniżenie go zmniejszy obciążenie serca, naczyń krwionośnych oraz nerek;
  • nadmierny poziom ; zbyt duża ilość tego lipidu sprzyja zatykaniu się naczyń krwionośnych, co prowadzi do chorób serca oraz udaru; zmniejszenie poziomu cholesterolu pozwala naczyniom lepiej spełniać swoje funckje;
  • nadmiar cukru we krwi; znaczna część tego, co jemy jest zamieniana na glukozę, której nasz organizm potrzebuje dla wytworzenia energii; jednak nadmiar glukozy - jeśli utrzymuje się przez dłuży czas w organizmie - prowadzi do uszkodzeń m. in. nerek, nerwów, oczu, etc.;
  • brak aktywności fizycznej; jej niedobór osłabia funkcjonowanie organizmu na wiele sposobów i sprzyja rozwojowi różnych chorób, w tym problemów sercowo-naczyniowych; aby zadbać o zdrowie, trzeba poświęcić co najmniej 75 minut tygodniowo na intensywne ćwiczenia lub 150 minut na ćwiczenia o umiarkowanej intensywności;
  • niewłaściwa dieta; odpowiednia dieta, taka jak np. dieta DASH, w dużym stopniu oddziałuje na stan naczyń krwionośnych i całego układu krążenia;
  • niewłaściwa waga; jeśli masz nadmiar kilogramów, dodatkowo obciążasz serce, płuca, a także naczynia krwionośne i układ kostny; co więcej, nadwaga i sprzyja nadciśnieniu, które często prowadzi do ;
  • - palenie ; to jeden z najbardziej niekorzystnych dla naszego układu krążenia nawyków; jeśli chcesz uchronić się przed dolegliwościami sercowo-naczyniowymi, bezzwłocznie rzuć palenie.

O badaniach napisano w magazynie wydawanym przez AHA.

Zobacz także

 

 

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X