Strona głównaChorobyJak zmniejszyć ryzyko demencji: przewodnik WHO

Jak zmniejszyć ryzyko demencji: przewodnik WHO

Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization, WHO) opublikowała przewodnik ze wskazówkami, jak zmniejszyć ryzyko zaburzeń poznawczych i demencji.
Jak zmniejszyć ryzyko demencji: przewodnik WHO
Obecnie na cierpi 50 milionów ludzi na całym świecie, ale starzenie się społeczeństw sprawia, że pacjentów będzie przybywać - szacuje się, że do 2030 roku z otępieniem będzie się zmagać już 75 milionów osób. Choroba, na którą obecnie nie ma lekarstwa, prowadzi do niesamodzielności, , a wreszcie śmierci. WHO wydała właśnie przewodnik, który ma pomóc w zmniejszeniu prawdopodobieństwa rozwoju choroby.

Według WHO, potwierdza się to, co medycy podejrzewali od dawna, tzn., że czynniki odpowiadające za mają jednocześnie wpływ na pracę mózgu. Eksperci ustalili, że tych sześć elementów oznacza wyższe szanse na uchronienie się przed demencją.

Ograniczenie alkoholu

Umiarkowane dawki nie powinny mieć szkodliwych efektów, ale nadmiar napojów wyskokowych silnie wiąże się z rozwojem otępienia. Zgodnie z zaleceniami WHO, kobiety nie powinny wypijać więcej niż jednego drinka dziennie, mężczyźni zaś nie więcej niż dwa. Poza tym eksperci radzą, by w przez co najmniej dwa - trzy dni w tygodniu w ogóle nie pić alkoholu.

Regularne ćwiczenia

Ćwiczenia pomagają zachować zdrowie układu sercowo-naczyniowego, a to zmniejsza ryzyko rozwoju demencji. Poza tym badania wykazały, że wysiłek fizyczny ma bezpośredni wpływ na stan komórek mózgowych. Lekarze przypominają, że aby uzyskać dobre efekty dla zdrowia, trzeba podejmować aktywność fizyczną przez co najmniej 150 minut tygodniowo.

Papierosy

Są bezwględnie zabronione. WHO przypomina, że stanowią główną przyczynę śmierci, której można by zapobiec. Papierosy nie tylko zwiększają ryzyko chorób serca i raka, ale też - jak pokazują badania - mogą pogorszyć funkcje poznawcze.

Kontrola ciśnienia krwi

Nadciśnienie, czyli ciśnienie skurczowe wyższe niż 140 i rozkurczowe wyższe niż 90, to jeden z głównych czynników rozwoju demencji.

Prawidłowa wmasa ciała

Nadciśnienie i nadwaga sprzyjają chorobom serca, zwiększając ryzyko otępienia. WHO zaleca, by utrzymywać wskaźnik masy ciała (BMI) poniżej 25.

Dieta śródziemnomorska

W 2019 roku WHO uznała dietę śródziemnomorską za najlepszą. Jest ona bogata w oliwę z oliwek, ryby, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa. Rozliczne testy pokazały, że taki sposób odżywiania się osłabia ryzyko osłabienia pamięci oraz . Poza tym eksperci wskazują, że niektóre suplementy pomagają zmniejszyć prawdopodobieństwo problemów poznawczych, tu szczególnie korzystne mogą być: witaminy z grupy B, , ginkgo biloba, etc.

Przewodnik (w języku angielskim) można znaleźć

 

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy