Strona głównaChorobyMedytacja i duchowy dobrostan zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera

Medytacja i duchowy dobrostan zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera

Szacuje się, że do 2050 roku nawet 152 milionów ludzi na całym świecie będzie zmagało się z chorobą Alzheimera. Jak dotąd, nie istnieją leki, które znacząco wpływałyby na zapobieganie lub odwracanie zaburzeń funkcji poznawczych. Coraz więcej dowodów pokazuje jednak, że dbałość o odpowiedni styl życia i osłabianie ryzyka naczyniowego ma korzystny wpływ na ogólną sprawność poznawczą.
Medytacja i duchowy dobrostan zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera [fot. The Good Index from Pixabay]
Nowa koncepcja w medycynie: „duchowa dobra forma" („spiritual fitness") koncentruje się na wpływie dobrego samopoczucia psychicznego i duchowego na zdrowie poznawcze. Kirtan Kriya, prosta 12-minutowa , może osłabić wiele czynników ryzyka choroby Alzheimera.

- Kluczowym punktem jest tu zadbanie o stylu życia zapewniający dobrą i długą pracę mózgu, w tym duchową dobrą formę, która jest ważnym sposobem na uniknięcie choroby Alzheimera - mówi Dharma Singh Khalsa z Uniwersytetu Thomasa Jeffersona w Filadelfii.

Badania dowodzą, że zaangażowanie religijne i duchowe może pomóc zachować funkcje poznawcze wraz z wiekiem. Obecnie duchowość jest często doświadczana poza religią instytucjonalną i może być częścią każdego wierzenia lub czymś od niego odrębnym. Dobra forma duchowa to nowy wymiar w profilaktyce Alzheimera, łączący dobre samopoczucie podstawowe, psychiczne i duchowe.

Według autorów wpływ takiego dobrostanu na funkcje mózgu i funkcje poznawcze jest istotny. Na przykład, dobre samopoczucie psychiczne może osłabić stany zapalny, choroby sercowo-naczyniowe i niepełnosprawność. Co istotne, osoby, które miały silny życiowy cel będący składnikiem dobrostanu psychicznego, były o 2,4 razy mniej narażone na rozwój pozostali. W innych testach odkryto, poczucie sensowności życia oznaczało lepsze funkcje poznawcze, a ponadto spowalniało osłabienie kognitywne u osób już doświadczających takich zaburzeń.

Autorzy zwracają również uwagę, że stres oraz jego fizyczne, psychologiczne i emocjonalne skutki mogą zwiększać ryzyko demencji. Kirtan Kriya to 12-minutowa medytacja śpiewu, która obejmuje cztery dźwięki, odpowiedni oddech i powtarzalne ruchy palców. Może ona skutecznie osłabiać efekty stresu i: poprawić sen, zmniejszyć objawy depresji oraz polepszyć samopoczucie. Stwierdzono też, że zwiększa przepływ krwi do obszarów mózgu odpowiedzialnych za regulację poznawczą i emocjonalną oraz zwiększa objętość istoty szarej oraz zmniejsza rozmiar komór u osób długotrwale praktykujących, a to może spowolnić starzenie się mózgu. Praktyka ta poprawia , spowalnia osłabienie pamięci i poprawia .
Złagodzenie negatywnych skutków biochemicznych stresu za pomocą praktyk medytacyjnych i dbałość o formę duchową może pomóc obniżyć ryzyko choroby Alzheimera. Niewielkie zmiany w codziennym życiu mogą mieć ogromne znaczenie w zapobieganiu demencji - mówią autorzy badań.
Na podstawie:

Przeczytaj także


Choroba Alzheimera - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Choroba Alzheimera jest postępującym schorzeniem neurodegeneracyjnym ośrodkowego układu nerwowego, prowadzącym do stanów otępiennych, utraty pamięci, zdolności kognitywnych czy pogorszenia się oceny sytuacji. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy