Strona głównaChorobyNie dosypiasz? Grozi ci choroba Alzheimera

Nie dosypiasz? Grozi ci choroba Alzheimera

Sen ma niebagatelny wpływ na pracę mózgu. Jeśli regularnie nie przesypiasz odpowiedniej ilości godzin, masz wyższe ryzyko rozwoju zaburzeń poznawczych, w tym choroby Alzheimera.
Nie dosypiasz? Grozi ci choroba Alzheimera [© yahyaikiz - Fotolia.com] Badacze z Oregon Health and Science University w Portland ostrzegają, że pozbawianie się snu sprzyja .

Sen daje organizmowi konieczny wypoczynek i jest czasem, w którym w ciele dokonują się liczne procesy pozwalające sprawnie funkcjonować na jawie. Wśród nich jest oczyszczanie mózgu z toksyn, które - jeśli się nagromadzą - wiążą się z i w konsekwencji rozwojem demencji.

W badaniach na zwierzętach odkryto, że niedostatek snu ma znaczący wpływ na nagromadzanie się toksyn w mózgu prowadzących do jego uszkodzeń.
Uważa się, że otępienie, a więc i choroba Alzheimera, sprawia, że części mózgu odpowiedzialne za regulację snu są zaburzone. Jednak nowe badania wykazały, że związek między brakiem snu i chorobą Alzheimera może być bardziej skomplikowany.

W jednym z testów ustalono, że płytki amyloidowe związane z chorobą Alzheimera gromadzą się szybciej w mózgach myszy pozbawianych odpowiedniej ilości snu. Im mniej się śpi, tym więcej wspomnianej substancji się odkłada.

Podczas snu znajdujący się poza mózgiem przejrzysty i bezbarwny płyn rdzeniowo-mózgowy zaczyna zawracać przez mózg wzdłuż zewnętrznych naczyń krwionośnych. Proces ten pozwala na pozbycie się mózgowych „zanieczyszczeń", w tym także związanego z chorobą Alzheimera amyloidu. Niedobór snu zatem sprawia, że toksyn jest coraz więcej.

Problem nie jest bagatelny, bo obecnie odnotowuje się wzrost . Bezsenność i problemy z zasypianiem stanowią dziś dość powszchne zjawisko. Często ma ono związek z nadpobudliwością, nerwowością, , etc. Eksperci przede wszystkim polecają stosowanie technik relaksacyjnych, które pomagają w zasypianiu. Pomocne są także wapń i , bo stymulują sen (najlepiej, jeśli dostarczamy ich odpowiednie dawki dzięki diecie, choć czasem warto sięgnąć także po suplementy). Dobroczynne działanie daje też kilkadziesiąt miligarmów ekstraktu z chmielu lub sałaty jadowitej - pomaga zasnąć. U niektórych ludzi przy bezsenności skuteczna jest aromaterapia z zastosowaniem lawendy, lub szałwii.

O badaniach można przeczytać w Tech Times.

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

SZEŚĆ + SZEŚĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Akademia Pełni Życia
  • Pola Nadziei
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X