Strona głównaChorobyRak. To się leczy! - ogólnopolska kampania społeczna na rzecz walki z rakiem

Rak. To się leczy! - ogólnopolska kampania społeczna na rzecz walki z rakiem

4 lutego, w Światowy Dzień Walki z Rakiem rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna „Rak. To się leczy!”, której zadaniem jest walka ze społecznymi stereotypami na temat chorób nowotworowych oraz zachęcenie Polaków do badań profilaktycznych. To kampania, która poprzez wskazywanie sposobów wczesnej diagnostyki i innowacyjnych metod leczenia, obalanie mitów i przesądów związanych z nowotworami oraz pokazywanie pozytywnych przykładów ma przekonać Polaków, że rak w porę wykryty jest uleczalny.
Organizatorzy kampanii pragną również przełamać lęk przed nowotworem i zmienić język opisujący go. Dlatego zaprosili do współpracy znanych i lubianych aktorów z różnych pokoleń, aby zachęcali Polaków do badań: , Cezarego Pazurę, Stanisława Mikulskiego i Jarosława Boberka. W przygotowanych na rzecz kampanii spotach przemówią do nas lekkim językiem znanym z polskich filmów, mówiąc o sprawach nielekkich.

- Czasami problem należy ośmieszyć, żeby przestał być dla nas problemem, a resztą zajmą się lekarze – mówi Cezary Pazura, który zaangażował się w kampanię. - "Rak. To się leczy!". Jeżeli wszyscy w to uwierzymy i będziemy diagnozować go w porę, to go okiełznamy. Nasi bliscy nie będą odchodzić, tylko będą z nami.

Podobnego zdania są stowarzyszenia skupiające pacjentów onkologicznych.

- Taka akcja jest potrzebna. Musimy mówić Polakom często i głośno, że trzeba się badać, bo wczesna diagnostyka pozwala na uratowanie życia. Jako Polska Koalicja Organizacji Pacjentów Onkologicznych staramy się przekonać naszych rządzących do takich zmian systemowych, aby onkologia stała się najwyższym priorytetem. By byli skuteczniej diagnozowani i leczeni. Ale wszystko zaczyna się w naszej – Polaków świadomości, bo przede wszystkim powinniśmy wierzyć, że się leczy. A to ma fundamentalne znaczenie w procesie leczenia – tłumaczy Jacek Gugulski, Prezes Polskiej Koalicji Organizacji Pacjentów Onkologicznych.

Wiodące tematy kampanii
  • Jak przedstawiają się statystyki zachorowań na raka w Polsce wg wieku, płci i rodzaju raka? Jakie są prognozy, jeśli nie zaczniemy się badać? Dziś mamy 400 tys. osób chorujących na raka rocznie, ale prognozy przewidują, że do 2025 roku ta liczna wzrośnie do 600 tys. rocznie. Naszym ekspertem w tej tematyce jest prof. dr hab. Jacek Jassem, szef zespołu merytorycznego kampanii „Rak. To się leczy!", Prezes Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.
  • Jednym z często poruszanych w trakcie kampanii tematów będzie kwestia żywienia osób, u których zdiagnozowano nowotwór. Jak ważna jest współpraca na linii lekarz-pacjent-osoba bliska i edukacja nt. możliwości wsparcia terapii przez odpowiednie żywienie, które często decyduje o życiu osoby dotkniętej nowotworem. Wiedzą na ten temat będzie dzielił się dr hab. n. med. Stanisław Kłęk, prezes Polskiego Towarzystwa Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego.
  • Kolejnym istotnym tematem będzie finansowanie leczenia. Chcemy rozmawiać o problemach finansowych, z jakimi w obliczu chorób nowotworowych muszą zmierzyć zarówno lekarze, pacjenci, ale także MZ i NFZ. O tym, że leczenie chorych na raka powinno być kompleksowe, finansowanie efektywne, a dostęp do świadczeń medycznych powszechny. Czy do czasu, kiedy w Polsce nie zajdą odpowiednie zmiany, można zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe i życie? W jaki sposób?O tym mówić będą eksperci ING Życie.
    Podczas kampanii specjaliści mówić będą o przyczynach raka, między innymi raka szyjki macicy, na którego zachorowalność jest wciąż za wysoka w Polsce na tle Europy, mimo dostępności szczepionek. Dlaczego z nich nie korzystamy? Co wiemy na temat zapobieganiu temu rodzajowi nowotworu?
  • Kolejnym tematem kampanii będą leki innowacyjne, dzięki którym skuteczność leczenia przeciwnowotworowego wzrosła w ostatnich dwóch dekadach o ok. 30%. Dzięki nim leczenie jest wygodniejsze i skuteczniejsze dla pacjenta, a skutki uboczne terapii znacznie mniej dotkliwe. Nawet nawrót choroby nie oznacza przegranej. Dodatkowo eksperci opowiedzą o tym, jak rozwinęły się techniki operacyjne (np. operacje oszczędzające piersi), techniki małoinwazyjne w operacjach raka oraz techniki napromieniania.
  • Konieczność zaangażowania się w kampanię środowiska lekarzy - wszak to w ich rękach leży zarówno namówienie pacjentów do badań, jak i stworzenie im poczucia bezpieczeństwa wtedy, gdy tego najbardziej potrzebują. Są tacy lekarze i są takie oddziały. Podczas kampanii „Rak. To się leczy!" chcemy pokazać pozytywne przykłady lekarzy, oddziałów, osiągnięć w dziedzinie onkologii, akcji społecznych i stowarzyszeń, które aktywnie działają na rzecz polskiej onkologii.
  • Jednym z często poruszanych wątków będą aspekty psychologiczne choroby nowotworowej, poczucie zagubienia i wyobcowania społecznego, zwłaszcza w tym stadium, gdy widać jej fizyczne objawy. W zakresie psychoonkologii doradzać nam będzie Elżbieta Pożarowska z Centrum Onkologii Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.
  • Ostatnim, choć także ważnym tematem, na który chcemy zwrócić uwagę podczas kampanii, są obciążenia społeczno-ekonomiczne, które powodują choroby nowotworowe. W leczeniu raka bardzo ważny jest aspekt finansowy - inwestycje w leczenie raka, także w drogie leki zwracają nie tylko w postaci uratowanego życia ale także, zapobiegają niepełnosprawności, wydatkom na opiekę, renty, etc. Chorzy, którzy uzyskują takie korzyści z terapii, wracają do pracy, płacą podatki i generują dochód narodowy. Na świecie powszechnie prowadzone są wyliczenia, jakie obciążenia społeczno-ekonomiczne powodują choroby nowotworowe.

fot. Fundacja RosaOrganizatorem kampanii jest Fundacja Rosa, której merytorycznego wsparcia udzieliły: Polska Koalicja Organizacji Pacjentów Onkologicznych, Polskie Towarzystwo Onkologiczne oraz Towarzystwo Chirurgów Polskich. Dzięki współpracy tych środowisk powstała platforma www.raktosieleczy.pl, która gromadzić będzie informacje przydatne każdemu, kto poszukuje wiedzy o dostępnych badaniach profilaktycznych, ośrodkach medycznych, metodach leczenia, wskazówkach. Jak zapowiada Bohdan Pecuszok, Prezes Fundacji Rosa, edukacja i doraźne zaspokajanie potrzeb pacjentów onkologicznych jest priorytetem fundacji na najbliższe lata.

W kampanię zaangażowało się również wielu specjalistów oraz firm, które we własnym zakresie prowadziły dotąd batalię o podniesienie poziomu wiedzy Polaków na temat raka i korzystania z dostępnych na rynku badań diagnostycznych oraz metod leczenia, a także finansowania kosztów terapii i rehabilitacji. Są wśród nich: ING Życie, Nutricia, Lilly, Roche, Celgene i Glaxo Smith Kline.

Kampania potrwa do 25 marca, a jej finałem będzie uroczysta gala wyemitowana w TVP.

Zobacz także

 

 

 

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy