Strona głównaChorobySchorzenia kręgosłupa: lepiej zapobiegać niż leczyć

Schorzenia kręgosłupa: lepiej zapobiegać niż leczyć

Schorzenia kręgosłupa to nowa choroba cywilizacyjna, która dotyka już ponad 80 proc. Polaków. Liczba ta nieustannie wzrasta. Sprzyja temu postęp cywilizacyjny, który w połączeniu z niewiedzą i złymi nawykami tworzy niezwykle niebezpieczną perspektywę.
Schorzenia kręgosłupa: lepiej zapobiegać niż leczyć [© Milos Vymazal - Fotolia.com] Dysfunkcje kręgosłupa, , nadciśnienie oraz choroby sercowo-naczyniowe znajdują się w ścisłej czołówce chorób cywilizacyjnych. Zestawienie tych dolegliwości nie jest przypadkowe. Wszystkie mają podobne podłoże – postęp cywilizacyjny. Ten jest z kolei związany m.in. z nieustającym pośpiechem, przepracowaniem, złymi nawykami, brakiem odpoczynku i aktywności fizycznej oraz z… długotrwałym siedzeniem.

Szokujące dane


Pozycja siedząca, chociaż tak wygodna, może być niezwykle szkodliwa. Szacuje się, iż około 60 proc. osób aktywnych zawodowo pracuje właśnie w pozycji siedzącej. Po pracy człowiek chce odpocząć i znowu siada – przed komputerem lub telewizorem.

– Szybkie tempo życia sprawia, że ludziom brakuje czasu i chęci do aktywności fizycznej. Ciągłe siedzenie obciąża nie tylko sam , ale również odcinek szyjny, stawy barkowe, spłyca oddech, a nawet zaburza proces trawienia – mówi dr n. med. Monika Kaczmarek-Maciejewska, fizjoterapeutka z poznańskiego szpitala i przychodni MedPolonia. A przecież człowiek spędza zazwyczaj w tej pozycji pięć dni w tygodniu po 8-12 godzin dziennie.

Obecnie na problemy z kręgosłupem coraz częściej skarżą się osoby pomiędzy 20-55 rokiem życia. Według zeszłorocznego sondażu TNS Pentor, ponad 50 proc. respondentów przyznało, iż cierpi z powodów bólów kręgosłupa. Co szósty z nich potwierdził, iż bóle odczuwa niemalże nieustannie. W gabinetach lekarskich można coraz częściej usłyszeć takie diagnozy, jak , zmiany zwyrodnieniowe stawów kręgosłupa, kręgozmyk czy skolioza. Ponadto, już u co trzeciego dziecka stwierdza się wady postawy.

Przyczyny bólów kręgosłupa

– Przyczyn bólów kręgosłupa może być wiele – podkreśla dr n. med. Monika Kaczmarek-Maciejewska. – Mogą do nich należeć choroby, na przykład otyłość, zła ergonomia stanowiska pracy, brak aktywności fizycznej, wykonywany zawód, nawyki i wiele innych. Warto jednak szukać ich również w codziennych, prostych czynnościach, które – nieprawidłowo wykonywane – szkodzą – podkreśla.

, na źle dopasowanym materacu może powodować wiele dolegliwości, a także uczucie zmęczenia zaraz po przebudzeniu. Człowiek źle siedzący również niesamowicie sobie szkodzi. Podobnie jest w przypadku chodzenia i stania – praca stojąca czy wielogodzinne chodzenie – szczególnie w nieodpowiednim obuwiu (np. wysokie obcasy w przypadku kobiet) mogą być powodem uciążliwych dolegliwości. Nieprawidłowa technika dźwigania może być kolejną z przyczyn. Mniejsze ciężary, czyli np. siatki z zakupami, należy nosić w określony sposób (równomiernie rozłożony ciężar, ręce blisko ciała). Natomiast regularne dźwiganie większych ciężarów wymaga odpowiedniej wiedzy i spersonalizowanej techniki (np. na siłowni).

Jak zapobiegać, by nie leczyć


Zmiana złych nawyków i wykonywanie codziennych czynności w trosce o zdrowy kręgosłup może znacznie wpłynąć na poprawę jego kondycji. Zdrowy sen to odpowiednie łóżko (materac nie może być za miękki, ani za twardy), dostosowane do naszej budowy ciała i wzrostu. Lepiej, aby było wyższe, niż niższe – każdorazowe wstawanie jest mniej obciążające. Z łóżka wstawać należy powoli, bez gwałtownych ruchów.

Poprawne siedzenie wymaga przerw. Krzesło powinno mieć wyprofilowaną część lędźwiową i być dostosowane wysokością do biurka i osoby. Należy zachować odpowiednią postawę (kolana poniżej linii bioder, stopy ułożone symetrycznie, spoczywające na podłożu, plecy naturalnie wyprostowane). Podobnie jest w przypadku stania. Powinno się dbać o wyprostowaną, ale jednocześnie naturalną postawę oraz o przerywniki w postaci prostych ćwiczeń. W przypadku dźwigania, zawsze należy zadbać o to, aby sięgając po ciężki przedmiot nie schylać się, a robić przysiad zachowując proste plecy, uginając kolana i podnosić go przy użyciu mięśni nóg.

Nieodłączna jest aktywność fizyczna i zbilansowana dieta. Właściwa dieta wpływa na samopoczucie i utrzymanie dobrej kondycji organizmu, odpowiednia porcja ćwiczeń aktywizuje układ krążenia, buduje siłę i mięśnie, które są podporą i stabilizacją, m.in. dla kręgosłupa, a stosowna ilość snu zapewnia niezbędną regenerację i energię.

Jak leczyć, gdy nie można zapobiec


Co zrobić jednak w sytuacji, kiedy schorzenie jest już bardzo zaawansowane, a na profilaktykę jest już za późno? Przede wszystkim należy jak najszybciej udać się do lekarza specjalisty, fizjoterapeuty lub osteopaty, którzy dokładnie zdiagnozują problem i zalecą odpowiednią metodę leczenia oraz aktywność fizyczną.

W przypadku zaawansowanych schorzeń medycyna oferuje dziś cały szereg rewolucyjnych rozwiązań, które mogą okazać się zbawieniem dla pacjenta. Jednym z nich jest na przykład wertebroplastyka. Należy ona do grupy zabiegów małoinwazyjnych. Wertebroplastykę wykonuje się w znieczuleniu miejscowym pod kontrolą radiologiczną. Polega na wstrzyknięciu kleju kostnego do złamanego kręgu. Najczęstszym wskazaniem do niej jest złamanie kompresyjne kręgów w przebiegu osteoporozy. Podanie kleju do złamanego kręgu stabilizuje mikroruchy połamanych beleczek kostnych, co znosi dolegliwości bólowe. Metoda sprawdza się również w przypadku dużej grupy zmian pourazowych, a także leczeniu przerzutów nowotworowych. Ma działanie przeciwbólowe oraz stanowi profilaktykę następstw powikłań mechanicznych.

Zobacz także

 

 

Anemia - niedokrwistość, Choroba wieńcowa, Hemoroidy, Menopauza, Nowotwór prostaty, Osteoporoza, Schizofrenia, WZW C / HCV, pokaż wszystkie

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 10:00:01, 14-03-2017 ~gość: 185.137.19.xxx

    Praca biurowa jest coraz powszechniejsza, bo wszystko przenosi się do sieci wirtualnej, więc problem chyba i tak będzie się pogłębiał, mimo akcji popularyzacyjnych zdrowy tryb życia. Często ludzie po prostu nie mają czasu, gdy sama praca zajmuje im 8-12h. Warto jednak informować co można dla siebie zrobić - zdrowy sen, odpowiedni, nawet materac ortopedyczny, dużo ruchu - basen, rower, świeżego jedzenia, zamiast tabletek i fastfoodów,
    ... zobacz więcej
  • 10:23:13, 22-05-2018 anggie76

    Też miałam problemy z ciągłym bólem kręgosłupa a pomógł mi je wyleczyć osteopata. Na początku w ogóle nie brałam tego pod uwagę, ale w końcu po stanowiłam spróbować bo nic innego mi nie pomagało. Zapisałam się na wizyty w Rehaorthopedica i rzeczywiście problem jest coraz mniej dokuczliwy. Widzę wyraźną poprawę, mam nadzieję, że wkrótce mój problem zniknie całkowicie.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Kosciol.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X