11-01-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Naukowcy z University of Southampton sądzą, że odkryli, w jaki sposób można skutecznie powstrzymywać rozwój choroby Alzheimera. Trzeba blokować jeden z receptorów w mózgu.
Wyniki testów wskazują, że poprzez blokowanie receptorów w mózgu, który reguluje działanie komórek odpornościowych, możemy uchronić pacjenta przed zaburzeniami i zmianami w zachowaniu, a one najczęściej towarzyszą .
„Wcześniej uważano, że choroba Alzheimera zakłóca odpowiedź immunologiczną mózgu, jednak ostatnie badania dowodzą, że to w mózgu mogą prowadzić do rozwoju choroby. Wyniki wskazują, że zmniejszenie stanu zapalnego może zatrzymać postęp choroby", wyjaśniają uczeni w informacji prasowej.
Zbadano tkanki zdrowego mózgu oraz te z chorobą Alzheimera. W mózgach z chorobą Alzheimera odkryto więcej mikrogleju, specyficznych komórek biorących udział w odpowiedzi immunologicznej.
W badaniach na myszach okazało się, że blokowanie receptora odpowiedzialnego za regulację mikrogleju może poprawić zdoności poznawcze. U gryzoni poddanych takiej terapii odnotowano niższy wzrost mikrogleju w porównaniu do nieleczonych zwierząt. Co więcej, blokowanie receptora zapobiegało utracie komunikacji pomiędzy komórkami nerwowymi związanymi z chorobą Alzheimera.
Mózg potrzebuje określonej ilości mikrogleju do prawidłowego funkcjonowania i taka została utrzymana w przypadku zwierząt poddanych nowatorskiej terapii. Oznacza to, że inhbitor (substancja powodująca spowolnienie lub zatrzymanie określonych reakcji) ograniczył ilość mikrogleju, a nie zniszczył tych komórek całkowicie.
Wyniki są szczególnie ważne wobec aktu, że obecnie dostępne leki mogą łagodzić objawy Alzheimera i innych form , ale nie mogą wyleczyć z tych chorób. Tymczasem wspomniane choroby mogą zabijać już w ciagu pięciu do ośmiu lat.
Wyniki badań opublikowano w magazynie Brain.
Choroba Alzheimera jest postępującym schorzeniem neurodegeneracyjnym ośrodkowego układu nerwowego, prowadzącym do stanów otępiennych, utraty pamięci, zdolności kognitywnych czy pogorszenia się oceny sytuacji. czytaj dalej »