Strona głównaChorobyZa otyłość odpowiada rodzaj bakterii w jelitach

Za otyłość odpowiada rodzaj bakterii w jelitach

Jak wynika z ostatnich badań, zwiększenie ilości pewnego szczepu bakterii w jelitach może zapobiec otyłości.
Za otyłość odpowiada rodzaj bakterii w jelitach Wcześniejsze testy sugerowały, że o wadze mogą zdecydować geny. Nowe badanie potwierdzają tę teorię - nasz profil genetyczny decyduje o tym, jaki rodzaj żyje w jelitach i ostatecznie wpływa na to, ile ważymy.

Wspomniane wnioski płyną z podwójnego badania, które zostało przeprowadzone przez naukowców z Cornell University w Ithaca i King College London. Analizy sugerują, że geny kontrolują, jaki rodzaj bakterii znajduje się w naszych jelitach, a ich ilość może wpływać na naszą wagę.

Wyniki będą miały ogromny wpływ na sposób leczenia , uważają autorzy testów. Otworzą one nowe możliwości spersonalizowanego leczenia , które mogą zmniejszyć ryzyko otyłości oraz chorób wywoływanych przez otyłość.

W badaniu dokonano analizy mikroorganizmów obecnych w ponad 1000 próbkach kału pobranych od 416 par bliźniąt. Spośród uczestników 171 par było identycznymi bliźniętami, tj. miało 100 takich samych genów, 245 par to nieidentyczne bliźnięta dzielące 50 proc. genów.

Odkryto, że bliźnięta jednojajowe miały podobną ilość poszczególnych rodzajów bakterii jelitowych. Bliźnięta nieidentyczne - mniej. Dowodzi to, że geny wpływają na rodzaj bakterii w jelitach.

Badanie wykazało również, że typ bakterii o nazwie Christensenellaceae w największym stopniu pozostawał pod wpływem genów. Typ bakterii Christensenellaceae minuta w większej ilości występował u osób o niskiej masie ciała. Kiedy Christensenellaceae minuta wprowadzono do jelit myszy, badacze stwierdzili, że zwierzęta te uzyskały mniejszą masę w porównaniu z myszami, które nie otrzymały wspomnianych bakterii. Odkrycie to może mieć zatem zastosowanie w zmniejszaniu lub zapobieganiu otyłości, uważają uczeni.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Cell.

Przeczytaj także